کد خبر : 717

تاریخ انتشار : ۷:۵۲ ب.ظ - سه شنبه ۱۳۹۲/۰۷/۱۶ چاپ این مطلب

اتمام ۳ اسکله بندر شهید بهشتی چابهار تا پایان سال/ اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به پروژه

به گزارش درچه به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس  در گفت‌وگو با سیدعطاءالله صدر   درباره طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، اظهار داشت: ‌این بندر اقیانوسی در جنوب شرقی کشور، کنار دریای عمان قرار دارد و نزدیک‌ترین فاصله را با اقیانوس هند دارد. وی با تأکید بر اینکه خلیج طبیعی چابهار موقعیت بسیار ممتازی برای فعالیت‌‌های دریایی و کشتیرانی […]

به گزارش درچه به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس  در گفت‌وگو با سیدعطاءالله صدر   درباره طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، اظهار داشت: ‌این بندر اقیانوسی در جنوب شرقی کشور، کنار دریای عمان قرار دارد و نزدیک‌ترین فاصله را با اقیانوس هند دارد.

وی با تأکید بر اینکه خلیج طبیعی چابهار موقعیت بسیار ممتازی برای فعالیت‌‌های دریایی و کشتیرانی فراهم کرده است، افزود: این در حالی است که متأسفانه بندر چابهار آنطور که لازم است در گذشته توسعه نیافته و سیاست‌های استعماری در رژیم پهلوی طوری بوده که این منطقه را به منطقه اقتصاد سوخته تبدیل کرده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، توجه ویژه‌ای به منطقه چابهار و استان سیستان و بلوچستان داشته است؛ سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه در راستای توسعه محور شرق انجام شده و بندر چابهار را به عنوان دروازه توسعه محور شرق معرفی کرده است.

صدر یادآور شد: بندر چابهار به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی می‌تواند بندر لجستیکی برای کشورهای ترکمنستان، افغانستان، قزاقستان و کشورهای همسایه شمال شرقی ایران باشد.

* تغییر روش اجرای توسعه بندر از مدل EPCF به مدل EPC از محل فروش اوراق مشارکت

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این زمینه سازمان بنادر و دریانوردی نیز بنا بر فعالیت‌های حاکمیتی خود، برای توسعه این بندر برنامه‌ریزی کرده ‌و طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری این بندر را مدنظر قرار داده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار پس از تکمیل عملیات توسعه به ۶ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد، اظهار داشت: عملیات توسعه این بندر را با هدف‌گذاری اعتباری بالغ بر ۳۴۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری، آغاز کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ابتدا مقرر شد شرکت پیمانکار این پروژه را به صورت EPCF اجرا و فاینانس را خود تأمین کند اما به دلیل مسائل و مشکلات تحریم، شرکت پیمانکار نتوانست این منابع را تأمین کند بنابراین اجرا از محل منابع فاینانس لغو شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: پس از این بود که سازمان بنادر و دریانوردی اجرای پروژه را به روش EPC تغییر داد؛ قرارداد را خود تأمین مالی کردیم و از محل فروش اوراق مشارکت بخش قابل توجهی از منابع اجرای طرح توسعه بندر تأمین شد.

* رفع معضل لایروبی بندر شهید بهشتی چابهار

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بندر شهید بهشتی چابهار با پیشرفت مطلوب در حال توسعه است، اظهار داشت:‌ مشکل اساسی در این بندر لایروبی آن بود که پیمانکار نسبت به خرید یک لایروب بزرگ و حرفه‌‌ای اقدام کرد که گامی مؤثر برای تأمین ناوگان لایروب کشور بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر این بندر با سرعت مطلوبی در حال توسعه است که می‌تواند نقش محلی خود را ایفا کند ضمن آنکه نقش منطقه‌ای و فراملی این بندر نیز اجرا می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: پیمانکار پروژه قرارگاه خاتم‌الانبیاء است که در این پروژه مطلوب عمل کرده است.

* جابه‌جایی دو میلیون تن ترانزیت از طریق بندر چابهار به کشور‌های شمالی و شمال شرقی ایران

صدر ادامه داد: با طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، جابه‌جایی حدود دو میلیون تن ترانزیت کالا از طریق این بندر به کشورهای شمالی و شمال شرقی در نظر گرفته‌ایم که با اجرای طرح توسعه بندر چابهار این هدف محقق خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: همچنین بسیاری از کالاهای مربوط به خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد و سمنان را می‌توان از طریق این بندر تأمین کرد.

* اتمام سه اسکله بندر شهید بهشتی چابهار تا پایان سال/ اجرای محوطه‌ها و تکمیل دایک

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در طرح توسعه این بندر احداث موج‌شکن به طول هزار و ۶۵۰ متر کاملاً‌ توسعه یافته است، تصریح کرد: در این پروژه فازبندی انجام و مقرر شده است سه اسکله مشخص تا پایان سال به اتمام برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: پیمانکار پیشرفت مطلوب در ساخت اسکله دارد و هم‌اکنون با لایروبی که انجام می‌دهد در حال آماده‌سازی پس کرانه است؛ کل دایک نیز ساخته شده و محوطه‌ها در حال اجرا است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: این بندر فاز به فاز تقسیم شده است تا طرح توسعه آن به بهترین روش اجرا شود.

* استحصال ۱۹۰ هکتار اراضی پس کرانه در توسعه بندر شهید‌ بهشتی چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:‌ ۱۹۰ هکتار اراضی در این بندر استحصال می‌شود و این موقعیت مناسبی است تا بتوان از ظرفیت‌های جدید چابهار استفاده کرد که این ظرفیت خود امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پس‌کرانه‌ها با توسعه محوطه‌ها را فراهم خواهد کرد.

بنابراین گزارش با ایجاد یک باکس، ۱۷ میلیون مترمکعب مواد لایروبی حاصل از کانال و پای اسکله‌ها به داخل باکس منتقل خواهد شد و پس از انجام عملیات کام‌بک، میزان ۱۹۰ هکتار زمین حاصل می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه قطعاً توسعه این بندر نقش به‌سزایی در اقتصاد کشور دارد، یادآور شد: رونق بندر چابهار موجب اشتغالزایی و رونق اقتصادی این بندر شده و در این‌ باره نسبت به ۱۰ سال گذشته تفاوت به‌سزایی داشته است.

* حضور سرمایه‌گذاران هندی در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار

صدر با بیان اینکه هندی‌ها برای حضور در این بندر پیشنهاداتی دادند، گفت: نمایندگان هندوستان به این بندر آمده و آن را از نزدیک بررسی کردند اما بررسی آنها به طول انجامید ولی پیمانکار فعلی در حال اجرای پروژه با سرعت بالا است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: هندی‌های برای حضور در فازهای بعدی توسعه این بندر اعلام آمادگی کردند که سرمایه‌گذاری کنند.

* اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان به پروژه در سال جاری

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فعلاً‌ هزینه‌های طرح توسعه از محل منابع سازمان بنادر تأمین می‌شود، اظهار داشت: امسال حدود یکصد میلیارد تومان به این پروژه اختصاص دادیم ضمن آنکه سال ۹۱ نیز حدود ۵۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت.

به گزارش فارس بندر چابهار در جنوب ایران و در شمال دریای عمان در مختصات ۶۰ درجه و ۳۷ دقیقه طول شرقی و ۲۵ درجه و ۱۷ دقیقه عرض شمالی و در ورودی خلیج فارس و مدخل اقیانوس هند از موقعیت حساس و مناسبی برخوردار بوده و از دیر باز تحت عنوان دروازه ترانزیت و محور توسعه شرق کشور قلمداد شده است.

بندر چابهار نزدیکترین فاصله زمینی تا کشورهای افغانستان و آسیای میانه را داشته و ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار، اقتصادی‌ترین راه ممکن برای انجام مبادلات بازرگانی به شمار می‌رود.

دسترسی به آبهای آزاد مستلزم احیای این منطقه است و بندر چابهار بهترین و تنها گزینه توسعه استانهای شرقی کشور به ویژه استان سیستان و بلوچستان است.

طرح جامع توسعه بندر چابهار برای افق سال ۲۰۳۰ میلادی تهیه ‌شده است؛ طرح توسعه این بندر در ۲۶ مردادماه ۸۶ توسط وزیر راه و ترابری وقت، محمد رحمتی، کلنگ زده شد و عملیات پروژه در آن تاریخ کلید خورد و مقرر شد پروژه در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری برسد.

این بندر با رویکرد مشتری مداری، داشتن تجهیزات مناسب، ظرفیت اسمی بیش از ۳ میلیون تن در سال و تعداد اسکله‌های موجود قادر است تخلیه و بارگیری کشتی‌ها را با سرعت بالا و بدون انتظار نوبت انجام دهد.

دلایل استراتژیک بودن بندر چابهار

۱- ‌در ورودی خلیج فارس و مدخل اقیانوس هند از موقعیت جغرافیایی حساس و مناسبی برخوردار است.

۲- ‌تنها بندر اقیانوسی ایران است‌.

۳- ‌بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد.

۴- نزدیکترین فاصله زمینی تا کشورهای افغانستان‌، پاکستان و آسیای میانه را داشته و ترانزیت کالا از طریق این بندر به مثابه اقتصادی‌ترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با کمترین هزینه حمل به شمار می رود‌.

۵- بهترین راه ترانشیب کالا به بنادر دیگر خلیج فارس است.

۶- تنها کلید توسعه شرق کشور است.

‌شبکه ارتباط دریایی

‌با توجه به قرار گرفتن بندر چابهار در حاشیه دریای عمان و اقیانوس هند‌، از طریق این آبها با سایر نقاط جهان بخصوص کشورهای شبه قاره هند‌، شرق دور و آفریقای شرقی در ارتباط است.

شبکه ارتباط هوایی

نزدیکترین فرودگاه بین المللی چابهار در فاصله ۴۵ کیلومتری بندر قرار گرفته است بندر چابهار از طریق این فرودگاه به شبکه ارتباط هوایی متصل می‌شود؛ فرودگاه چابهار دارای پرواز های داخل به مقصد ایرانشهر‌، زاهدان‌، مشهد‌، بندر عباس و تهران است‌.

شبکه ارتباط جاده‌ای

در حال حاضر بندر چابهار توسط بیش از سه محور اصلی به شبکه ارتباط جاده‌ای کشور متصل می‌شود که برخی از آنها عبارتند محور – جاسک – بندر عباس، محور چابهار- ایرانشهر – کرمان و محور چابهار – ایرانشهر – زاهدان.

شبکه ریلی

‌با اجرای خط آهن کرمان – زاهدان و اتصال آن به بندر چابهار‌، امکان دسترسی این بندر به راه اهن سراسری و در نتیجه کشورهای آسیای میانه و اروپا فراهم شده و موجب تقویت ترانزیت کالا از طریق آن خواهد شد.

مزایای بندر اقیانوسی شهید بهشتی چابهار

۱- کمترین زمان توقف کشتی (نوبت انتظار )

۲- پایین‌ترین هزینه انبارداری و فضای گسترده جهت انبارداری کالا

۳- دارای کمترین تعرفه وارد بر کشتی و کالا در کشور

۴- توانایی پذیرش کشتی هایی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن

۵- وجود منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار و امکان برخورداری از تخفیف ها، تسهیلات و امکانات خاص آن

۶- نزدیکی به فرودگاه بین المللی چابهار( ۴۰ کیلومتر )

۷- بهره گیری از تجهیزات پیشرفته بندری جهت تخلیه و بارگیری کالا

۸- وجود نیروی کار ارزان

۹- بهره‌مندی از بهترین موقعیت استراتژیکی جهت ترانشیپ کالا‌های بنادر حوزه خلیج فارس و ترانزیتی به افغانستان و آسیای میانه

انتهای پیام/اقتصادی/۱۴۲۵/۶


  • کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری تحلیلی درچه می باشد

    بایگانی اخبار پیوندها تماس باما خبرنگار افتخاری درباره ما نظر سنجی