کد خبر : 4827

تاریخ انتشار : ۴:۲۸ ب.ظ - سه شنبه ۱۳۹۳/۰۴/۱۰ چاپ این مطلب

رحیم‌پور ازغدی در همایش گرامیداشت هفتم تیر:

اگر ملت و ولایت فقیه نبودند برخی مسئولان انقلاب را سرنگون می‌کردند

استاد برجسته حوزه و دانشگاه گفت: ملت و ولایت فقیه نگذاشته‌اند وگرنه مسئولان تا کنون انقلاب را سرنگون کرده بودند.

به گزارش درچه به نقل از دانشجو مراسم سی‌سومین سالگرد شهدای هفت‌تیر عصر امروز در محل شهادت شهدای هفتم تیر برگزار شد.
در این مراسم جمعی از شخصیت‌های سیاسی از جمله آیت الله جنتی، بادامچیان، غفوری فرد، رحیم‌پور ازغدی و خانواده‌های شهدا حضور داشتند. حسن رحیم پورازغدی ضمن گرامیداشت شهدای هفتم تیر سال ۶۰ گفت: برای اینکه خود را با شاقول شهدای حزب بسنجیم سال ۶۰ در چنین روزی محل حزب منفجر شد و جمعی به شهادت رسیدند خیلی‌ها فکر می‌کردند همه چیز تمام شد. درحالی که در واقع همه چیز شروع شد. در آن زمان شعار می‌دادیم که ایران پر از بهشتی‌ است اما خود می‌دانستیم که ایران پر از بهشتی نیست. به لحاظ توانمندی ما بار سنگین‌تری را بر دوش داشتیم. امام کم‌کم تنهاتر می‌شد اما خون شهدای حزب ریشه گروهک‌ها و منافقین را در کشور از بین برد.
وی با بیان اینکه سخنان بهشتی نیازهای امروز ماست که در آن زمان ترور معنوی و شخصیتی بسیاری روی ایشان انجام می‌شد خاطرنشان کرد: از چپ و راست به وی حمله‌ور می‌شد اما بهشتی در میان درگیری‌ها می‌گفت بگذارید هر چه می‌خواهند بگویند اما به امام توهین نشود زیرا امام خمینی خط قرمز بهشتی بود. در جنگ روانی شدید و دنباله‌دار، عده‌ای درباره بهشتی به تردید افتاده بودند زیرا برخی تشخیص را قربانی شخصیت اجتماعی‌شان می‌کنند در صورتی که بهشتی معلم موضع‌گیری شفاف اخلاقی و منطقی بود. فردی که حاضر بود آبرویش را برای حقیقت بگذارد و از سوی دیگر از مسیر اخلاق و منطق خارج نشود.
ازغدی با اشاره به خاطرات یکی از یاران بهشتی در آلمان ابراز داشت: در آلمان وارد قبرستان ملحدین شدیم و به دنبال قبر مارکس می‌گشتیم که مجسمه سگی بر روی قبرها بود به شوخی گفتم فکر می‌کنم این قبر مارکس باشد بهشتی اما با وجودی که موضع‌گیری شدیدی در مورد مارکسیست داشت معتقد بود به شوخی نیز نباید به کسی توهین کنیم.
وی با اشاره به سخن بهشتی مبنی بر اینکه اگر در زندگی اسلام را فراموش کنیم دچار کفر می‌شویم تصریح کرد: بهشتی معتقد بود مسلمانی یک کلمه است و آن انصاف است و اسلام غیر از رفتارهای منصفانه چیز دیگری نیست. ما در دهه ۹۰ به ارزش‌ها و سخنان بهشتی نیاز بیشتری داریم. انصاف یعنی در هر موضوع خود را جای طرف بگذاریم و ببینیم چه داوری انجام می‌دهیم اگر آنجا نیز موضع قبلی را داشتیم معلوم می‌شود که منصفانه قضاوت کردیم نکته دیگر که برای بهشتی حائز اهمیت بود این بود که آنچه برای خود می‌خواهی برای برادرت بخواه و آنچه برای خودت نمی‌خواهی برای برادرت نیز نخواه. انصاف اخلاقی در موضوعات سیاسی یعنی اینکه موضع گیری ما تابع عقاید باشد نه تابع منافع ما.
وی در ادامه افزود: بهشتی می‌گوید اسلام برای ساختن جامعه منصف آمده است اما کفر یعنی حق پوشی اینکه حق گفته شود پس حتی اگر به ضرر شما باشد و با حق گزینشی برخورد نکنید اگر توانستیم از خود و وابستگی خود بگذریم حق طلب هستیم در غیر این صورت خودخواه هستیم و نه عدالت‌خواه در جامعه ما و امت اسلامی انصاف فوق‌العاده ضعیف است و ما از آن دور مانده‌ایم ما درباره نقطه ضعف‌های خود ذربین را کنار می‌گذاریم و فقط نقاط قوت خود را بزرگ می‌کنیم در دیدن زشتی های کسانی که دوستشان نداریم او را کوه می‌بینیم و هر کس با منافع ما زاویه پیدا کند آن را ساقط می‌نماییم.
این تحلیل گر سیاسی در ادامه گفت: بهشتی معتقد است ما از اسلام فاصله داریم زیرا اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر حق اما ما اسلام را به شرط منافع خود قبول داریم چه بسا در محاسبات الهی جزو کفار محسوب می‌شویم زیرا در آخرت به شناسنامه ما نگاه نمی‌کنند که مذهب و دین شما چیست بلکه به سبک زندگی اسلامی شما نگاه می‌کنند برخی می‌گویند چرا اسلام در برابر کفر سخت می‌گیرد وی می‌گوید چرا سخت نگیرد زیرا اولین کفردر جریان آدم و حوا کفر انسان بود و اگر با آن مبارزه نکنیم به مرور زاویه آن به حدی می‌شود که دیگر فرقی میان حسین و یزید نیست.
رحیم پور خاطرنشان کرد: بهشتی معتقد است دور و بر خود را ببینید که کفر چگونه زندگی ما را نابود می‌کند کفر عدالت، انصاف و تشخیص درست را از انسان می‌گیرد اینکه هر کجا حقی هستی منافع شخصی من نیز آنجا هست و باید آن را دنبال کنم. باید بدانیم در روح انسان جمهوری اسلامی مسئولیت به انسان داده شده و بخشی از این روح خدا در انسان دمیده  شد پس ما انتخاب کردیم که امانت الهی را بپذیریم و باید رنج آن را تحمل کنیم.
بدون مشارکت اجتماعی مردم نمی‌توان مکتب را اجرا کرد
این تحلیل گر سیاسی در باره دیدگاه شهید بهشتی در مورد انتخابات اظهار کرد: برخی با حاکمیت مکتب مخالف هستند و معتقدند حکومت مردمی یعنی کمرنگ شدن مکتب آنان که مکتب را قبول دارند برای تشکیل حکومت مکتبی باید از دو جهت به مردم و جامعه توجه کنند اول سراغ مشورت دوم مشارکت است مشورت باید با صاحب‌نظران صورت گیرد و نه باجاهلان و فلسفه مشورت تعیین نخبگانی و معرفتی مکتب است نکته دیگر موضوع مشارکت است اینکه مردم احساس کنند حضور دارند از تأثیرات اجرایی مکتب است و در این زمینه اگر شما بهترین مکتب را داشته باشید بدون مشارکت اجتماعی نمی‌توانید مکتب را اجرا کنید.
اگر شکل حکومت از سوی امام خمینی جمهوری انتخاب نمی‌شد تا کنون ده بار سقوط کرده بود
وی در ادامه افزود: وقتی امام می‌گفت قانون اساسی را به رای ملت بگذارید اما افرادی مانند بازرگان می‌گفتند چه می‌گوید برای به رای گذاشتن حکومت در میان مردم است؟ اگر شکل حکومت را امام جمهوری قرار نمی‌داد تا کنون ده بار ممکن بود که در معرض سقوط قرار گیرد  زیرا مردم باید احساس کنند همه اجزای حاکمیت را خود سرکار می‌آورند و آنها حکومت را با نقاط مثبت و منفی کار خود آنان است و در این زمینه ملت و ولایت فقیه نگذاشتند وگرنه مسئولان تا کنون انقلاب را سرنگون کرده بودند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام می‌گفت با مردم می‌توان مکتب را پیروز کرد خاطرنشان کرد: بهشتی معتقد بود ملت متدین هستند اما حساب اشخاص را در شرایط خاص جدا می‌کنند و مردم با ولایت فقیه می‌توانند مشکلات را حل کنند عده‌ای می‌خواهند رابطه امام و رهبری را فکری کنند اما نمی‌توانند برخی با لفظ جمهوری اسلامی مخالفت کرده بودند اما بهشتی می‌گوید جمهوری اسلامی را من پیشنهاد کردم و جمهوری از اسلامیت تعارض ندارند و کسانی که اینها را در تعارض می‌بینند مسئله را نفهمیده‌اند.
رحیم‌پور ازغدی در مورد آزادی اجتماعی از زبان شهید بهشتی گفت: بهشتی به معنای واقعی از شورا و مشورت دفاع می‌کند و به معنای واقعی در برابر افراط و تفریط می‌ایستد مکتبی که کتاب آن قرآن همه را تهدی می‌کند این مکتب نمی‌تواند با آزادی بیان مخالف باشد مکتبی که همه را دعوت می‌کند تا بیایند ما را نقض کنید ما را خراب نمایید بهشتی می‌گوید چگونه این مکتب می‌تواند مخالف آزادی بیان باشد هر کسی که فکر کنند ما از گفت‌وگو و تجارب آرا ضرر می‌کنیم می‌ترسد. وی معتقد است که ما به مکتبی مومن هستیم که آزادی بیان استقبال می کند.
بهشتی معتقد بود در سایه قانون اساسی باید آزادی بیان در جامعه حاکم شود
وی در ادامه افزود: به واسطه قانون اساسی بگذارید عادت را در جامعه ایجاد کنیم که فضا را برای کسانی که می‌خواهند آزاد باشند فراهم نماییم و بر پایه قانون و مسئولیت جامعه دارای آزادی بیان باشد و این مسئله‌ که نفع اسلام خواهد بود و به ضرر کفر یعنی اینکه توهین، دروغ و تهمت نباشد در این فضا مکتب می‌تواند رشد کند و هر چه فضا پر از ترس از آزادی بیان باشد به ضرر دین خواهد بود زیرا می‌گویند که نمی‌گذارند که ما سخن بگویم برخی از افرادی را که اکنون در اروپا و امریکا هستند مدام به مناظره دعوت می‌کردم اما نمی‌آمدند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: من برخی از افراد را که الان در اروپا و امریکا هستند دعوت به مناظره کردم اما نیامدند و به آنها گفتم شما برای مناظره حاضر نمی‌شوید زیرا می‌دانید اگر سخن بگوید سخنان شما شفاف می‌شود و باید به حقیقت اعتراف کنید در این حالت آنان مجبور بودند جلوی مردم حرف بزنند پس از این کار سرباز زدند.
وی با بیان اینکه بهشتی معتقد بود ما اجازه نمی‌دهیم کسی میکروب پخش کند اما واکسن نباشد گفت: بهشتی می‌گفت آزادی بیان به یک فرد هر چه می‌خواهید بگوید به این شرط که ما نیز باشیم وی معتقد است من با ملحد نیز مناظره می‌کنم مشروط به اینکه دروغ تهمت نباشد زیرا در این شرایط امکان تجلی اسلام وجود دارد. اصل آزادی مربوط به احزاب را بهشتی نوشت.
وی در باره آزادی مطبوعات معتقد بود نظام می‌خواهد از مردم حراست کند اینکه خرید و فروش کتاب‌های ضاله ممنوع شد برای این بود که ایمان مردم برای ما مهم است اینکه می‌گویند حکومت دینی می‌خواهد مردم را به زور وارد بهشت کند وی پاسخ می‌داد ما می‌خواهیم نگذاریم شما «مطبوعات» عده‌ای را به زور به جهنم نبرید.
این استاد دانشگاه و حوزه درباره بهشتی ادامه داد: من توصیه نمی‌کنم دهان کسی را ببندید بگذارید دهان‌ها باز باشد اما هر چه به دهان شما می‌آید نگوید زیرا حمله به ایمان مردم حمله به دنیا و آخرت است.
رحیم‌پورازغدی با اشاره به اینکه بهشتی بدون روشن فکری لیبرال واقعا معتقد به آزادی بیان است گفت: وی معتقد بود بدون آزادی اسلام ضربه می‌خورد و هر کجا آزادی بدون قانون ایجاد شود یا هرج و مرج یا دیکتاتوری را به دنبال دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ترور همیشه بوده اما اینکه انقلاب اسلامی را خشن می‌دانند باید بگویم که مگر چند نفر در طول انقلاب اعدام شده‌اند اما وقتی به ریشه ترور دقت می‌کنیم در انقلاب فرانسه ده‌ها هزار نفر با گیوتین گردن زده شدند اما برخی معتقد بودند که انقلاب اسلامی ترور مذهبی را آورده است باید ببینیم که اکنون در سوریه و عراق چه اتفاقی می‌افتد خشن‌ترین جنگ و ترور ضدمذهبی است که برخی از رسانه‌ها نیز به آن کمک می‌کنند.
رحیم‌پورازغدی در باره رئیس جمهور شدن زنان اظهار کرد: بهشتی می‌گوید هیچ دلیل قطعی و قرآنی برای رئیس جمهور نشدن زنان نیست و تفاوت در این مسئله میان فقها است باید بدانیم که بهشتی که در ذهن ما است با آن بهشتی واقعی تفاوت‌های زیادی دارد.

  • کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری تحلیلی درچه می باشد

    بایگانی اخبار پیوندها تماس باما خبرنگار افتخاری درباره ما نظر سنجی