کودکان بیش‌فعال چه مشخصاتی دارند

کد خبر : 2049

تاریخ انتشار : ۲:۳۴ ب.ظ - چهارشنبه ۱۳۹۲/۱۰/۴ چاپ این مطلب

کودکان بیش‌فعال چه مشخصاتی دارند

به گزارش درچه به نقل از خبرگزاری فارس، به نقل از وزارت بهداشت، امیررضا چمنی، روانپزشک با اشاره به اینکه بیش فعالی یک اختلال نسبتاً شایع در میان کودکان است اظهار کرد: شیوع این اختلال در کودکان ۳ تا ۷ درصد است و در پسران نیز شایع‌تر است. در خصوص علل و عوامل ایجاد این اختلال گفت: علل […]

bishfaal921004

به گزارش درچه به نقل از خبرگزاری فارس، به نقل از وزارت بهداشت، امیررضا چمنی، روانپزشک با اشاره به اینکه بیش فعالی یک اختلال نسبتاً شایع در میان کودکان است اظهار کرد: شیوع این اختلال در کودکان ۳ تا ۷ درصد است و در پسران نیز شایع‌تر است. در خصوص علل و عوامل ایجاد این اختلال گفت: علل ژنتیکی، سابقه خانوادگی و فامیلی و تغییرات بیولوژیکی و نورو شیمیایی مغز از علل ایجاد این اختلال است.

چمنی از جمله علائم این بیماری را حواسپرتی و بی‌توجهی به معلم و والدین دانست و افزود: این کودکان معمولاً در انجام تکالیف و امتحاناتشان بی‌دقت هستند، به جزئیات اهمیت نمی‌دهند، وسایل شخصی خود را مکرراً گم می‌کنند، حواسشان به آسانی پرت می‌شود، فراموشکاری دارند و در دروس املا و ریاضی به علت بی‌دقتی نمرات خوبی به دست نمی‌آورند.

این روانپزشک، دومین علامت این اختلال را بیش فعالی کودک عنوان کرد و گفت: معمولاً این کودکان بی‌قرار هستند، روی صندلی تکان می‌خورند، قادر نیستند به مدت طولانی روی صندلی بنشینند و صندلی را ترک می‌کنند، پریدن و دویدن در جای غیرمعمول دارند، همچنین این کودکان قادر نیستند در محیط بی‌سر و صدا فعالیت کنند، پر حرف هستند و پر جنب و جوش.

وی سومین خصوصیت این کودکان را رفتارهای تکانشی و انفجاری دانست و بیان کرد: به عبارتی این کودکان قادر نیستند قبل از عمل فکر کنند، معمولاً تصمیمات ناگهانی می‌گیرند، ناتوانی در انتظار کشیدن و در صف ایستادن، دخالت در کار دیگران و قطع حرف دیگران از خصوصیات دیگر این اختلال است.

چمنی ادامه داد: این کودکان مستعد حادثه‌ هستند، رفتارهای پرخطر مانند پریدن از ارتفاع، بازی با کبریت و دوچرخه سواری پر سرعت دارند.

وی در مورد عوارض این اختلال هم گفت: در صورت عدم درمان و پیگیری اختلال بیش فعالی باعث افت تحصیلی، کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس، ایجاد احساس بی‌کفایتی، احساس سرخوردگی و افسردگی ثانویه توام با پرخاشگری در کودک می‌شود.

این روانپزشک همچنین در خصوص درمان این اختلال اضافه کرد: معمولاً سیر بیماری تا سنین نوجوانی علائم بهبود پیدا می‌کند و درمانهای دارویی موجب افزایش دقت و تمرکز و کاهش بیش فعالی و رفتارهای پرخاشگرایانه در کودک می‌شود و به بهبود در عملکرد تحصیلی و کاهش اختلالات رفتاری منجر خواهد شد.

این متخصص اعصاب و روان خاطرنشان کرد: همچنین محدودیت‌های غذایی مانند محدودیت مصرف شیرینی، تنقلات مثل چیپس و پفک، مواد غذایی محرک مانند سس، نوشابه و شکلات باعث بهبود علایم در کودک می‌شود.

وی یادآور شد: رفتار درمانی و آموزش و مشاوره والدین در بهبود علایم این کودکان بسیار موثر است.

این روانپزشک افزود: کودکانی که این اختلال را دارند، در دوران بارداری نیز تحرک جنینی آنها زیاد است و در دوران شیرخوارگی هم به صدا، نور و حرارت بسیار حساس هستند و کودکانی پرتحرک و پرانرژی هستند.


  • کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری تحلیلی درچه می باشد

    بایگانی اخبار پیوندها تماس باما خبرنگار افتخاری درباره ما نظر سنجی