کد خبر : 17217

تاریخ انتشار : ۱۰:۵۷ ق.ظ - دوشنبه ۱۳۹۴/۰۲/۷ چاپ این مطلب

به چه امام جماعتی اقتدا کنیم؟

امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند، و نیز اگر ماموم مرد است امام او هم باید مرد باشد. و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را مى‏ فهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست. و احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد.

به گزارش درچه نیوز، پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هر کس یک مسئله شرعی از احادیث ما پیرامون حلال و حرام و مسائل دینی اش را بیاموزد خدای تعالی هزار گناه او را بیامرزد و شهری از طلا به وسعت دنیا برایش در بهشت بنا کند و به عدد هر مویی که در بدنش قرار دارد برایش حجّ مقبول می نویسد.(۱)

به چه امام جماعتی اقتدا کنیم؟

دین مبین اسلام، از ابعاد اجتماعى مهمى برخوردار است و با عنایت‏ به‏ برکات آثار وحدت و تجمع و یکپارچگى،در بسیارى از برنامه‏ هایش ‏بر این بعد، تکیه و تاکید کرده است. یکی ازراه ها و روش های بسیارمؤثربرای گسترش وتعمیق فرهنگ نمازدرجامعه، اقامه نمازجماعت است. اصولاًروح جمعی، روح خاصی است. (۲)

اِمام واژه‌ای عربی به معنای مقتدا، پیشوا و کسی است که دیگران به او اقتدا کرده و در کارهای خود او را به عنوان الگو قرار می دهند.(۳) و امام جماعت نیز؛ یعنی هر فردی که پیش‌نماز شود و گروه و جماعتی، به او اقتدا کنند. اما کسی که قرار است دیگران به او اقتدا کنند(امام جماعت) باید دارای شرایطی باشد که نظر مراجع تقلید عظام را در این باره می خوانید:

امام خمینی (قدس سره الشریف)
998510_689

مسأله ۱۴۵۳-  امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند، و نیز اگر ماموم مرد است امام او هم باید مرد باشد. و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را مى‏ فهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست. و احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد.

مسأله ۱۴۵۴- امامى را که عادل مى دانسته، اگر شک کند به عدالت‏ خود باقى است‏ یا نه، مى تواند به او اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۵۵- کسى که ایستاده نماز مى‏ خواند نمى‏ تواند به کسى که نشسته یا خوابیده نماز مى‏ خواند اقتدا کند و کسى که نشسته نماز مى‏ خواند نمى تواند به کسى که خوابیده نماز مى‏ خواند، اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۵۶- کسى که نشسته نماز مى‏ خواند مى‏ تواند به کسى که نشسته نماز مى‏ خواند اقتدا کند و همچنین کسى که خوابیده است مى تواند به کسى که نشسته نماز مى‏ خواند اقتدا کند ولى کسى که نشسته نماز مى‏ خواند نمى‏ تواند به کسى که خوابیده نماز مى‏ خواند، اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۵۷- اگر امام جماعت به واسطه عذرى با تیمم یا با وضوى جبیره ‏اى نماز بخواند مى ‏شود به او اقتدا کرد ولى اگر به واسطه عذرى با لباس نجس نماز مى‏ خواند بنابر احتیاط واجب نباید به او اقتدا کرد.

مسأله ۱۴۵۸- اگر امام مرضى دارد که نمى‏ تواند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى کند بنابر احتیاط واجب نمى‏ شود به او اقتدا کرد.

مسأله ۱۴۵۹- بنابر احتیاط واجب کسى که مرض خوره یا پیسى دارد، نباید امام جماعت‏ شود.

آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی)
998504_799

س ۵۸۷- آیا در صحّت‏ قرائت بین نماز فرادى و نماز مأموم یا امام تفاوت وجود دارد یا اینکه صحّت‏ قرائت در هر حال مسأله واحدى است؟
ج- اگر قرائت مکلّف صحیح نباشد و قدرت بر یادگیرى هم نداشته باشد، نماز او صحیح است، ولى دیگران نمى‏توانند به وى اقتدا کنند.

س ۵۸۸- قرائت بعضى از ائمه جماعات از جهت مخارج حروف صحیح نیست. آیا کسى که حروف را به‌طور صحیح از مخارج خود ادا مى‏کند، مى‏تواند به آنان اقتدا نماید؟ عده‏اى مى‏گویند مى‏توانید نماز را به جماعت بخوانید، ولى باید بعداً اعاده نمایید، من که فرصت اعاده ندارم، وظیفه‏ام چیست؟ آیا مى‏توانم در نماز جماعت شرکت نموده ولى حمد و سوره را آهسته بخوانم؟
ج- اگر قرائت امام از نظر مأموم صحیح نباشد، اقتدا و نماز جماعت او باطل‏ است و اگر نمى‏تواند نماز را اعاده کند، اقتدا نکردن اشکال ندارد، ولى آهسته خواندن در قرائت نمازى که باید بلند خوانده شود، براى اظهار اقتدا به امام جماعت صحیح و مجزى نیست.

س ۵۸۹- عده‏اى معتقدند که قرائت بعضى از ائمه جمعه صحیح نیست، زیرا یا حروف را آنگونه که هست، ادا نمى‏کنند و یا حرکت آنها را طورى تغییر مى‏دهند که دیگر آن حرف نیست. آیا اقتدا به آنان بدون اعاده نمازى که پشت سر آنان خوانده مى‏شود، صحیح است؟
ج- ملاک صحّت‏ قرائت عبارت است از رعایت قواعد زبان عربى و ادا حروف از مخارج آن به‌طورى که اهل لسان آن را ادا آن حرف بدانند نه حرف دیگر؛ اگر مأموم قرائت امام را مطابق قواعد و صحیح نداند، نمى‏تواند به او اقتدا کند و در صورت اقتداء، نماز او صحیح نیست و اعاده آن واجب است.

س ۵۹۰- اگر امام جماعت در اثناى نماز در کیفیت تلفظ کلمه پس از اداى آن شک کند و بعد از فراغت از نماز علم پیدا کند که در تلفظ آن کلمه اشتباه کرده است، نماز او و مأمومین چه حکمى دارد؟
ج- نماز محکوم به صحّت‏ است. رعایت محسنات تجوید لازم نیست ولى اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحیح نباشد و در نتیجه نماز او را صحیح نداند، نمى‏تواند به او اقتدا کند، لکن شرکت ظاهرى در نماز جماعت براى یک غرض عقلایى، اشکال ندارد.

س ۵۹۲- اقتدا به معلولین عزیز براى نماز در موارد زیر چه حکمى دارد؟
۱٫ معلولینى که فاقد عضوى از اعضاى بدن نیستند ولى به دلیل معیوب بودن پا، با تکیه بر عصا و دیوار مى‏توانند بایستند.
۲٫ معلولینى که فاقد بند انگشت دست یا پا و یا انگشتى از دست یا پا هستند.
۳٫ معلولینى که همه انگشتان دست یا پا و یا هر دو آنها قطع شده است.
۴٫ معلولینى که قسمتى از یک دست یا پا و یا هر دو را ندارند
۵٫ معلولینى که فاقد یکى از اعضاى بدن هستند و به دلیل از کار افتادگى دست، براى وضو گرفتن نایب مى‏گیرند.
ج- به‌طور کلى اگر استقرار و آرامش در قیام بصورت طبیعى وجود داشته باشد و بتواند آن را در حال قرائت حمد و سوره و ذکرهاى نماز و انجام افعال آن حفظ کند و قدرت بر رکوع و سجده داشته باشد و بتواند وضوى صحیح بگیرد، اقتداى دیگران به او در نماز بعد از احراز سایر شرایط امامت جماعت صحیح است و در غیر این صورت محل اشکال است.

س ۵۹۳- من از طلاب علوم دینى هستم که دست راستم بر اثر عمل جراحى قطع شده است. به تازگى متوجه شده‏ام که امام خمینى(قدّس‏سرّه) امامت فرد ناقص براى کامل را جایز نمى‏داند. بنا بر این خواهشمندم حکم نمازهاى مأمومینى را که تا به حال امام جماعت آنان بوده‏ام، بیان فرمایید.
ج- نماز مأمومین که در گذشته بر اثر جهل به حکم شرعى به شما اقتدا کرده‏اند، محکوم به صحّت‏ است و اعاده و قضا بر آنان واجب نیست.

س ۵۹۴- من از طلاب علوم دینى هستم که در جریان جنگ تحمیلى بر جمهورى اسلامى ایران از ناحیه پا مجروح و انگشت شست پایم قطع شده است در حال حاضر امام جماعت یکى از حسینیه‏ها هستم، آیا این کار اشکال شرعى دارد؟ لطفاً حکم آن را بیان فرمایید.
ج- این مقدار نقص در امام، مضرّ به امامت جماعت نیست. بلى در مثل قطع کامل دست یا پا یا فلج آنها امامت محل اشکال است.

آیت الله سیستانی (مد ظله العالی)
998505_637

مسأله ۱۴۳۳- امام جماعت باید بالغ، و عاقل، و شیعه دوازده امامى، و عادل، و حلال زاده باشد، و نماز را به طور صحیح بخواند. و نیز اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد، و صحت اقتدا به بچه ده ساله اگر چه خالى از وجه نیست، ولى خالى از اشکال هم نمى‏باشد. وعدالت این است که واجبات انجام دهد، ومحرمات را ترک کند ونشانه آن حسن ظاهر است، اگر انسان اطلاع از خلاف آن نداشته باشد.

مسأله ۱۴۳۴- امامى را که عادل مى‏دانسته، اگر شک کند که به عدالت خود باقى است یا نه، مى‏تواند به او اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۳۵- کسى که ایستاده نماز مى‏خواند، نمى‏تواند به کسى که نشسته یا خوابیده نماز مى‏خواند اقتدا کند. و کسى که نشسته نماز مى‏خواند، نمى‏تواند به کسى که خوابیده نماز مى‏خواند اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۳۶- کسى که نشسته نماز مى‏خواند، مى‏تواند به کسى که نشسته نماز مى‏خواند اقتدا کند، ولى اقتدا کسى که خوابیده نماز مى‏خواند مطلقاً محل اشکال است. چه امام ایستاده باشد، چه نشسته، چه خوابیده.

مسأله ۱۴۳۷- اگر امام جماعت بواسطه عذرى بالباس نجس، یا با تیمم، یا با وضوى جبیره‏اى نماز بخواند، مى‏شود به او اقتدا کرد.

مسأله ۱۴۳۸- اگر امام مرضى دارد که نمى‏تواند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى کند، مى‏شود به او اقتدا کرد. و نیز زنى که مستحاضه نیست، مى‏تواند به زن مستحاضه اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۳۹- بهتر این است که کسى که مرض خوره یا پیسى دارد، امام جماعت نشود. ـ و بنابر احتیاط واجب ـ به کسى که حدّ شرعى بر او جارى شده و توبه کرده است اقتدا نشود.

آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی)
998509_230

مسأله ۱۲۶۷- امام جماعت باید «بالغ» و «عاقل» و «عادل» و «حلال زاده» و «شیعه دوازده امامى» باشد و قرائت را صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام هم باید مرد باشد، ولى امامت زن براى زن مانعى ندارد و هر انسانى حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان، مگر این که خلاف آن ثابت شود.

مسأله ۱۲۶۸- «عدالت» یک حالت خداترسى باطنى است که انسان را از انجام گناه کبیره و تکرار گناه صغیره باز مى دارد و همین اندازه که با کسى معاشرت داشته باشیم و گناهى از او نبینیم نشانه وجود عدالت است و این را حسن ظاهر که حاکى از ملکه باطن است مى گویند.

مسأله ۱۲۶۹- کسى که سابقاً عادل بوده هرگاه شک شود که بر عدالت باقى مانده است یا نه باید گفت عادل است، مگر این که یقین به خلاف پیدا شود.

مسأله ۱۲۷۰- کسى که ایستاده نماز مى خواند نمى تواند به کسى که نشسته یا خوابیده نماز مى خواند اقتداکند و کسى که نشسته نماز مى خواند نمى تواند به کسى که خوابیده نماز مى خواند اقتدا کند.

مسأله ۱۲۷۱- اگر امام جماعت با تیمّم یا وضوى جبیره اى نماز مى خواند مى توان به او اقتدا کرد، ولى اگر به واسطه عذرى با لباس نجس از روى ناچارى نماز مى خواند بنابر احتیاط واجب نباید به او اقتدا کرد، همچنین کسى که نمى تواند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى کند و همچنین زن مستحاضه و بطور کلّى هر کس نماز خود را به سبب عذرى ناقص مى خواند حق ندارد امام جماعت براى دیگران شود (بنابر احتیاط واجب) مگر آنچه در بالا درباره تیمّم یا وضوى جبیره اى گفته شد.

مسأله ۱۲۷۲- کسى که بیمارى جذام (خوره) یا برص (پیسى) دارد بنابر احتیاط نمى تواند امام جماعت شود حتّى براى مثل خودش.

آیت الله وحید خراسانی (مد ظله العالی)

998502_613

مسأله ۱۴۶۱ـ امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و عادل و حلال زاده باشد و قرائت نمازش صحیح باشد در صورتى که اقتدا در دو رکعت اوّل و دوم باشد و قرائت مأموم هم صحیح باشد، و همچنین بنابر احتیاط واجب در غیر این صورت، و نیز اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد، و امامت زن براى زن در غیر نماز میت کراهت دارد، و در نماز میت در صورتى که سزاوارتر از او به میت نباشد، کراهت ندارد، و اقتدا کردن بچّه ممیز که خوب و بد را مى فهمد به بچّه ممیز دیگر مانعى ندارد، و ترتیب آثار جماعت خالى از وجه نیست ولى احوط عدم ترتیب است.

مسأله ۱۴۶۲ـ امامى را که عادل مى دانسته، اگر شکّ کند که به عدالت خود باقى است یا نه، مى تواند به او اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۶۳ـ کسى که ایستاده نماز مى خواند، نمى تواند به کسى که نشسته یا خوابیده نماز مى خواند اقتدا کند، و کسى که نشسته نماز مى خواند، نمى تواند به کسى که خوابیده نماز مى خواند اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۶۴- کسى که نشسته نماز مى خواند، مى تواند به کسى که نشسته نماز مى خواند اقتدا کند، و همچنین کسى که خوابیده به کسى که خوابیده مى تواند اقتدا کند، و کسى که نشسته به کسى که ایستاده مى تواند اقتدا کند، ولى کسى که خوابیده به کسى که نشسته نمى تواند اقتدا کند.

مسأله ۱۴۴۵ـ اگر امام جماعت به واسطه عذرى با لباس نجس یا با تیمّم یا با وضوى جبیره اى نماز بخواند، مى شود به او اقتدا کرد.

مسأله ۱۴۴۶ـ اگر امام مرضى دارد که نمى تواند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى کند، مى شود به او اقتدا کرد، و نیز زنى که مستحاضه نیست مى تواند به زن مستحاضه اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۴۷ـ نماز جماعت خواندن با امامى که مرض خوره یا پیسى دارد مکروه است، و به کسى که حدّ شرعى بر او جارى شده اقتدا جایز نیست.

آیت الله سبحانی (مد ظله العالی)
998508_885

مسأله ۱۱۳۷- امام جماعت باید بالغ و عاقل و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند ونیز اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را مى فهمد به بچه ممیّز دیگر مانعى ندارد و احتیاط مستحب آن است که امام زن نیز مرد باشد.

مسأله ۱۱۳۸- امامى را که عادل مى دانسته، اگر شک کند به عدالت خود باقى است یا نه، مى تواند به او اقتدا نماید.

مسأله ۱۱۳۹- کسى که ایستاده نماز مى خواند، نمى تواند به کسى که نشسته یا خوابیده نماز مى خواند اقتدا کند. و کسى که نشسته نماز مى خواند، نمى تواند به کسى که خوابیده نماز مى خواند، اقتدا نماید.

مسأله ۱۱۴۰- هر کس نماز خود را به سبب عذرى، ناقص مى خواند نمى تواند امام جماعت براى دیگران باشد مگر در یک مورد و آن اگر امام جماعت به واسطه عذرى با تیمم یا وضوى جبیره اى نماز بخواند، مى شود به او اقتد کرد.

مسأله ۱۱۴۱- اگر امام مرضى دارد که نمى تواند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى کند نمى شود به او اقتدا کرد.

مسأله ۱۱۴۲- بنابر احتیاط واجب کسى که مرض خوره یا پیسى دارد، نباید امام جماعت شود.

 آیت الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی)
998503_475

مسأله ۱۴۶۲- امام جماعت باید بالغ، عاقل، شیعه دوازده امامی، عادل و حلال زاده باشد، و نماز را به طور صحیح بخواند، و نیز اگر مأموم مرد است امام هم باید مرد باشد. و در غیر نماز میت امامت زن بر زن‎ها کراهت دارد. و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را می‎فهمد به بچه ممیز دیگر مانعی ندارد.

مسأله ۱۴۶۳- امامی را که عادل می‎دانسته، اگر شک کند به عدالت خود باقی است یا نه، می‎تواند به او اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۶۴- کسی که ایستاده نماز می‎خواند، نمی‎تواند به کسی که نشسته یا خوابیده نماز می‎خواند اقتدا کند، و کسی که نشسته نماز می‎خواند، نمی‎تواند به کسی که خوابیده نماز می‎خواند اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۶۵- کسی که نشسته نماز می‎خواند، می‎تواند به کسی که نشسته نماز می‎خواند اقتدا کند، و اما کسی که خوابیده نماز می‎خواند، اگر بخواهد به کسی که خوابیده نماز می‎خواند اقتدا نماید اشکال دارد.

مسأله ۱۴۶۶- اگر امام جماعت به واسطه عذری با تیمم یا با وضوی جبیره ای نماز بخواند، می‎شود به او اقتدا کرد و اما اگر به واسطه عذری با لباس نجس نماز بخواند، اقتدای به او اشکال دارد.

مسأله ۱۴۶۷- اگر کسی نمی‎تواند از بیرون آمدن بول و غایط خودداری کند، بنابر احتیاط نمی‎شود به او اقتدا کرد.

مسأله ۱۴۶۸- کسی که مرض خوره یا پیسی دارد، مکروه است امام جماعت شود.

آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی)
998506_182

مساله ۱۴۵۰- امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و عادل حلال زاده باشد و نماز را بطور صحیح بخواند و نیز اگر ماموم مرد است امام او هم باید مرد باشد و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب وبد را می فهمد به بچه ممیز دیگر مانعی ندارد اگر چه آثار جماعت بر او مترتب نمی شود.

مساله ۱۴۵۱- امامی را که عادل می دانسته، اگر شک کند به عدالت خود باقی است یا نه، می تواند به او اقتدا نماید.

مساله ۱۴۵۲- کسی که ایستاده نماز می خواند، نمی تواند به کسی که نشسته یا خوابیده نماز می خواند اقتدا کند. و کسی که نشسته نماز می خواند، نمی تواند به کسی که خوابیده نماز می خواند اقتدا نماید.

مساله ۱۴۵۳- کسی که نشسته نماز می خواند، می تواند به کسی نشسته نماز می خواند اقتدا کند و کسی که خوابیده است می تواند به کسی که نشسته و یا خوابیده نماز می خواند اقتدا نماید.

مساله ۱۴۵۴- اگر امام جماعت به واسطه عذری با لباس نجس یا با تیمم یا با وضوی جبیره ای نماز بخواند، می شود به اقتدا کرد.

مساله ۱۴۵۵- اگر امام مرضی دارد که نمی تواند از بیرون آمدن بول وغائط خودداری کند می شود به اقتدا کرد و نیز زنی که مستحاضه نیست می تواند به زن مستحاضه اقتدا نماید.

مساله ۱۴۵۶- بنابر احتیاط واجب کسی که مرض خورده یا پیسی دارد، نباید امام جماعت شود.

آیت الله فاضل لنکرانی (رضوان الله علیه)
998501_869

مسأله – امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و نیز امام جماعت باید مرد باشد حتى براى زنان ـ بنابر احتیاط واجب ـ و اقتدا کردن بچّه ممیّز که خوب و بد را مى فهمد به بچّه ممیّز دیگر مانعى ندارد.

مسأله – عدالت امام جماعت باید براى مأموم محرز باشد و با شک در اصل عدالت نمى توان به او اقتدا کرد و در صورتى که امامى را که عادل مى دانسته، اگر شک کند به عدالت خود باقى است یا نه، مى تواند به او اقتدا نماید.

مسأله – کسى که ایستاده نماز مى خواند، نمى تواند به کسى که نشسته یا خوابیده نماز مى خواند اقتدا کند. و کسى که نشسته نماز مى خواند نمى تواند به کسى که خوابیده نماز مى خواند اقتدا نماید.

مسأله – کسى که نشسته نماز مى خواند، مى تواند به کسى که نشسته نماز مى خواند اقتدا کند ولى بنابر احتیاط واجب کسى که خوابیده است نباید به کسى که نشسته و یا خوابیده نماز مى خواند اقتدا کند.

مسأله – اگر امام جماعت به واسطه عذرى یا تیمّم یا با وضوى جبیره اى نماز بخواند، مى شود به او اقتدا کرد ولى اگر به واسطه عذر با لباس نجس نماز مى خواند بنابر احتیاط واجب نباید به او اقتدا کرد.

مسأله – اگر امام جماعت مرضى دارد که نمى تواند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى کند بنابر احتیاط واجب، نمى شود به او اقتدا کرد.

مسأله – بنابر احتیاط واجب کسى که بیمارى جذام (خوره) یا برص (پیسى) دارد، و کسى که حدّ شرعى خورده است نباید امام جماعت شود.

آیت الله علوی گرگانی (مد ظله العالی)
998507_281

مسأله ۱۴۶۲- امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و عادل و حلال زاده باشد و نماز را بطور صحیح بخواند، و نیز اگر مأموم مرد است، امام او هم باید مرد باشد واقتدا کردن بچه ممیّز که خوب و بد را می‌فهمد به بچه ممیّز دیگر اشکال ندارد و لکن اقتدا کردن شخص بالغ به بچه ممیّز اشکال دارد.

مسأله ۱۴۶۳- امامی را که عادل می‌دانسته، اگر شک کند به عدالت خود باقی است یا نه، می‌تواند به او اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۶۴- کسی که ایستاده نماز می‌خواند، نمی‌تواند به کسی که نشسته یا خوابیده نماز می‌خواند، اقتدا کند و کسی که نشسته نماز می‌خواند، نمی‌تواند به کسی که خوابیده نماز می‌خواند اقتدا کند.

مسأله ۱۴۶۵- کسی که نشسته یا خوابیده نماز می‌خواند، می‌تواند به کسی که نشسته نماز می‌خواند اقتدا کند و کسی که خوابیده نماز می‌خواند می‌تواند به کسی که خوابیده نماز می‌خواند اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۶۶- اگر امام جماعت به واسطه عذری با لباس نجس یا با تیمّم یا با وضوی جبیره‌ای نماز بخواند، می‌شود به او اقتدا کرد.

مسأله ۱۴۶۷- اگر امام مرضی دارد که نمی‌تواند از بیرون آمدن بول وغائط خودداری کند، می‌شود به او اقتدا کرد و نیز زنی که مستحاضه نیست می‌تواند به زن مستحاضه اقتدا نماید.

مسأله ۱۴۶۸- بنابر احتیاط مستحبّ کسی که مرض خوره یا پیسی دارد نباید امام جماعت شود.

آیت الله العظمی بهجت(ره)
998500_213

مسأله ۲۲۹- امام جماعت باید شیعه دوازده امامى، عاقل، عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و بنا بر احتیاط باید بالغ باشد و نیز اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد.

مسأله ۲۳۰- عدالت معتبر در امام جماعت عبارت است از حُسن ظاهر یعنى دورى جستن از گناهان کبیره، بطورى که ظاهر احوال شخص بطور ظنى دلالت کند که او بناى بر ترک گناه دارد، نه آن که اتفاقاً چند روزى گناه را ترک کرده باشد، و مأموم باید این حسن ظاهر را احراز کند، و اصرار بر گناهان صغیره به منزله گناه کبیره است.

مسأله ۲۳۱- کسى که ایستاده نماز مى خواند، بنا بر اظهر نمى تواند به کسى که نشسته یا خوابیده نماز مى خواند اقتدا کند، و همچنین بنا بر احوط کسى که نشسته نماز مى خواند، نمى تواند به کسى که خوابیده نماز مى خواند اقتدا نماید، و کسى که در حال ایستاده به تکیه کردن نیاز ندارد، اقتداى او به کسى که نیاز دارد محل اشکال و احتیاط است.

مسأله ۲۳۲- اگر امام جماعت در بین نماز از قیام عاجز شد، لازم است مأموم نیت فرادى کند و نماز خود را بخواند، و همچنین است هر نقصى که مانع از اقتدا است.

مسأله ۲۳۳- کسى که نشسته نماز مى خواند، مى تواند به کسى که نشسته نماز مى خواند اقتدا کند، و با تساوى در هرنقص اقتدا جایز است، مثل اقتداى نشسته به نشسته، ولى با اختلاف جهات کمال و نقص، مثل اقتداى ایستاده اى که براى رکوع اشاره مى کند به نشسته اى که براى رکوع خم مى شود محل اشکال است.

مسأله ۲۳۴- اگر امام جماعت به واسطه عذرى با تیمم یا با وضوى جبیره اى نماز مى خواند، کسى که وظیفه اش وضو بوده مى تواند به او اقتدا کند، ولى اگر امام با لباس نجس نماز مى خواند، بنابر احتیاط واجب نباید به او اقتدا کرد.

مسأله ۲۳۵- اگر امام مرضى دارد که نمى تواند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى کند بنا بر احتیاط واجب نمى شود به او اقتدا کرد ، و نیز زنى که مستحاضه نیست ، نمى تواند بنا بر احتیاط به زن مستحاضه اقتدا نماید.

مسأله ۲۳۶- امامت کسى که مرض خوره یا پیسى دارد، مکروه است مگر براى کسى که مثل اوست، و امامت براى کسانیکه تمایل به امامت او ندارند مکروه است و همچنین کسى که حد شرعى براو اجرا شده، هر چند توبه کرده و حکم به عدالت او شده باشد، مگر براى مثل خودش على الاظهر، همچنین امامت کسى که با تیمّم نماز مى خواند براى کسى که با وضو نماز مى خواند، مکروه است.

پی نوشت:
۱- بحار الانوار جلد ۱ ص ۲۱۴
۲- نماززیباترین الگوی پرستش، تالیف غلامعلی نعیم آبادی ص ۱۱۳
۳- مفردات راغب، ص ۲۰؛ صحاح اللغه، ج ۵، ص ۱۸۶۵؛ لسان العرب، ج ۱۲، ص ۲۶؛ المنجد، ص


  • کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری تحلیلی درچه می باشد

    بایگانی اخبار پیوندها تماس باما خبرنگار افتخاری درباره ما نظر سنجی